.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گیلان بیشترین آمار خودکشی در کشور را دارد

یک روان‌شناس در ارتباط با آمار خودکشی در ایران گفت: در بین کشورهای اسلامی، ایران سومین کشور پس از سودان و تونس در خودکشی است.
یک روان‌شناس در ارتباط با آمار خودکشی در ایران گفت: در بین کشورهای اسلامی، ایران سومین کشور پس از سودان و تونس در خودکشی است.
مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا در رابطه با بروز آسیب خودکشی در کشور گفت: خودکشی یک ناهنجاری اجتماعی است که با کمال تأسف در سال‌های اخیر یک روند صعودی داشته است.
وی ادامه داد: خودکشی از نظر اخلاقی و اجتماعی و همچنین از نظر شرعی یک رفتار نامناسب و آسیب محسوب می‌شود که این رفتار ناهنجار، آثار نا‌مطلوبی در جامعه برجای می‌گذارد.
این آسیب‌شناس در رابطه با علل بروز این ناهنجاری تصریح کرد: از نگاه رفتار‌شناسی و آسیب‌شناسی علل خودکشی به محورهایی از جمله مشکلات عاطفی، فشارهای مالی، شکست شغلی یا تحصیلی و افسردگی ناشی از ضربات عاطفی تقسیم می‌شود.
وی افزود: علل دیگر بروز خودکشی در بین افراد به‌طور کلی شامل ضربات ناشی از اعتیاد، مصرف مواد مخدر، مواد محرک و روان‌گردان و همچنین الکل است.
ابهری در رابطه با علل رفتاری خودکشی اظهار کرد: کمبود اعتماد به نفس، ضعف احساسی و عاطفی، عدم خود باوری، فاصله گرفتن از ارزش‌های مذهبی و اخلاقی از علل اصلی در خودکشی هستند.
مشاور سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش خانواده در بروز خودکشی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد از کسانی که خودکشی می‌کنند، در دوران کودکی و نوجوانی در خانواده‌هایی متلاشی و متشنج بوده‌اند یا پدر و یا مادر این افراد زندانی یا سابقه اعتیاد داشته‌اند.
ابهری در رابطه با آمار دقیق خودکشی در کشور تصریح کرد: به دلیل فقدان اطلاعات دقیق از آسیب‌های اجتماعی و عدم اطلاع‌رسانی خانواده‌ها از خودکشی بستگان‌شان، در این زمینه آمار دقیقی در اختیار نداریم، ولی با توجه به آمارهایی که وجود دارد، خودکشی در تهران افزایش پیدا کرده است.
وی در رابطه با اهمیت چگونگی خودکشی تأکید کرد: انتخاب وسیله یا روش خودکشی نشان‌دهنده وضعیت روحی و روانی فرد است، به‌طوری که هرچه ابزار و روش خودکشی فجیع‌تر باشد، فرد در شرایط روحی و روانی نامناسب‌تری قرار دارد که می‌توان به روش‌هایی همچون رگ زنی، سقوط از بلندی و … اشاره کرد.
این رفتار‌شناس ضمن اشاره به تزلزل اراده افراد در هنگام خودکشی گفت: در یک گزارش میدانی از افراد نجات یافته به این نتیجه رسیده‌ایم که بالغ بر ۹۷ درصد این افراد به محض خودکشی پشیمان شده‌اند که همین امر باعث شده است که خودکشی ناموفق باشد.
ابهری در قیاس خودکشی بین زنان و مردان تصریح کرد: احساس پشیمانی از خودکشی در زنان بیشتر از مردان است که همین امر موجب شده است که میزان خودکشی ناموفق در بین زنان، سه برابر مردان باشد.
وی ادامه داد: انگیزه زنان و دختران از خودکشی، ترساندن و انتقام ناشی از شکست در مسائل عاطفی است که در بسیاری از موارد با رفتارهای خود همچون خداحافظی کردن از اطرافیان یا بخشیدن وسایل شخصی به دیگران سعی می‌کنند که دیگران را از تصمیم خود آگاه کنند.
این روان‌شناس در رابطه با انگیزه مردان از خودکشی خاطرنشان کرد: شکست مالی، خیانت و اعتیاد از علل اصلی خودکشی در بین مردان است که در بسیاری از موارد این اقدام را بدون سر و صدا و جلب توجه اطرافیان انجام می‌دهند که باعث می‌شود خودکشی موفق در بین مردان سه برابر زنان باشد.
وی در رابطه با علت اصلی افزایش خودکشی در کشور افزود: تجمل گرایی، زندگی ماشینی، رقابت‌های ناسالم مالی، دوری از ارزش‌های اخلاقی و باورهای دینی موجب افزایش آمار خودکشی در کشور شده است.
ابهری ضمن اشاره به آمار خودکشی در کشور تصریح کرد: تهران، استان‌های غربی کشور همچون ایلام، خوزستان و گیلان بیشترین آمار خودکشی در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: البته علاوه بر علل رفتاری در خودکشی، وضعیت شهری، کمبود امکانات تفریحی و رفاهی صنعت و روابط اجتماعی و عاطفی و به‌ویژه سنت‌های غلط عشیره‌ای باعث افزایش خودکشی در بین زنان استان‌های غربی در قالب خودسوزی شده است.
این روان‌شناس در رابطه با آمار خودکشی در سایر شهرستان‌ها گفت: خراسان رضوی و زنجان کمترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که دلیل این امر، بافت‌های مذهبی و فرهنگی حاکم در این شهر‌هاست.
ابهری ضمن اشاره به آمار خودکشی در دنیا خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مقایسه با کشورهای پیشرفته، میزان خودکشی در کشور پایین است، ولی متأسفانه در بین کشورهای اسلامی، ایران سومین کشور پس از سودان و تونس در خودکشی است

نظرات مغایر با اصول اخلاقی و قوانین وب سایت منتشر نخواهد شد
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : گیلان , خودکشی
نظرات خوانندگان :

a 4 مهر 1391
همش به خاطر دین و مذهب و سیستم آموزشی کشورمونه a از تهران

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.